Áttekintés
A kamarai szolgáltatások összefoglaló táblázata 2006-2015 [PDF, 146KB]
-
Az informatikai részleg felel a kamara IT-eszközeinek működéséért, a kamara szervereinek és adatainak biztonságáért, a támogató és háttérfolyamatok zökkenőmentességéért. Fejlesztik a kamara online felületeit, és az ott elérhető szolgáltatásokat, emellett pedig gondoskodnak a kamarai nyilvántartás napi működtetéséről, az egyéb szervezetekkel, hivatalokkal történő adatcserékről.
Munkatársaink
- Borbély Gábor – informatikai igazgató, vezető fejlesztő
- Kovács Dénes – rendszergazda
- Paller Ádám – front-end fejlesztő
-
A szolgáltatási részleg feladata az ügyvédek közvetlen támogatása, akár információforrásokról (könyvtár, irattár), akár az elektronikus kamarai szolgáltatások igénybe vételéről (helpdesk) van szó. Szintén itt készülnek a hírlevelek és szerkesztik a honlapot, valamint kutatják fel, tervezik meg vagy készítik elő a további, harmadik féltől származó szolgáltatásokat (pl. JogTudor).
Munkatársaink
- Abai Bernadett – könyvtáros, helpdesk
- Aranyos Nándor – könyvtáros
- Balla Gábor – IT-helpdesk
- Biricz Melinda – szerkesztő, támogatás, informatikai menedzser
-
Az üzemeltetési részleg felel a kamara épületének működéséért. Ellátják a takarítás, portaszolgálat, karbantartás feladatait. Velük lehet találkozni a ruhatárban, ők szervezik meg a kamarai események on-line közvetítéseit, és gondoskodnak a cateringről.
Munkatársaink
- Makray Balázs – karbantartás, üzemeltetés, technikai háttér
- Borda András – ruhatár, talárkölcsönzés
- Lóránt Balázs – portaszolgálat
- Debreczeni Zoltán- portaszolgálat
- Takarítók
Főbb feladatok
A két terület elsődleges közös feladata:
- a kamara működésével kapcsolatosan felmerülő, első sorban informatikai eszközökkel megoldható, és ilyen vonatkozású igények felmérése, dokumentálása és specifikálása;
- az igényre választ adó folyamatok és eszközök informatikai megvalósítása;
- ezen eszközök támogatása oktatással, betanítással, valamint technikai helpdesk-kel, support-tal.
-
Az informatikai terület
- informatikai stratégia és az operatív tervek, projektek és azokhoz kapcsolódó beszerzések kidolgozása, végrehajtásuk irányítása;
- hardverek működtetése, rendszerbiztonság fenntartása;
- az informatikai beszerzések előkészítése és a végrehajtások irányítása;
- külső informatikai szolgáltatókkal való kapcsolattartás, illetve annak koordinálása;
- kamara belső informatikai fejlesztéseinek irányítása;
- az üzemeltető és operatív munkatársak (rendszergazda, informatikai menedzser, stb) irányítása és szükség szerinti támogatása;
- az egyes feladatkörökre vonatkozó jelentéstétel, a szükséges kamarai döntések előkészítése, majd végrehajtása;
- adott szervezeti egység szakmai vezetőjével, a felelős titkárral és a szolgáltatási igazgatóval együttműködve az egyes kamarai, szervezeti munkafolyamatok tervezése, specifikálása, a támogató – szoftver és hardver – infrastruktúra létrehozásának vezetése;
- a MÜK informatikai vonatkozású projektfeladatainak BÜK oldali követése, aktív támogatása;
- interoperabilitással, kamarai nyilvántartásokkal, adatkapcsolatokkal, adatátadásokkal kapcsolatos közigazgatási és más területi kamarai projektek követése, a törvényi kötelezettségek teljesítésének folyamati támogatása;
- a kamarát érintő szabályozások, projektek véleményezése folyamatszervezési és informatikai szempontból;
- társszervezetekkel történő informatikai témájú kapcsolattartás;
- interoperabilitással, kamarai nyilvántartásokkal, adatkapcsolatokkal, adatátadásokkal kapcsolatos projektek követése, a törvényi kötelezettségek teljesítésének folyamati támogatása;
- a mindehhez szükséges személyi feltételekre javaslattétel és a feladatokban közreműködő személyi állomány irányítása.
Az informatikai terület folyamatos minőségbiztosítási támogatást kap a BBKK Kft.-től.
-
A szolgáltatási terület
- törzskari jellegű támogatásokat végez az elnök, a főtitkár, a bizottságok számára;
- közreműködik a szakmapolitikai (ügyvédi praxisokat érintő vagy szűkebb kamarai) stratégiák kialakításának tervezésének és és implementációinak folyamataiban;
- közreműködik kamara- és praxistámogatási stratégiák, projektek és azokhoz kapcsolódó beszerzések kidolgozásában és lebonyolításában;
- az egyes területekre vonatkozó jelentéstétel, a szükséges kamarai döntések előkészítése, majd végrehajtása;
- általános informatikai felvilágosítást nyújt a tagságnak (honlaphozzáférés, JÜB, operációs rendszerekkel kapcsolatos felvilágosítás tagnyilvántartási felvilágosítások stb);
- a pénzügyi területet támogató ügyfél kommunikációban (folyószámla-egyeztetések) vesz részt;
- rendszeres eseti támogatást ad logisztikai, lebonyolítási feladatokban;
- a kamara más egységeit támogató, eseti kamaraközi együttműködésekben vesz részt;
- az adott szervezeti egység szakmai vezetőjével, a felelős titkárral és az informatikai vezetővel együttműködve az egyes kamarai szervezeti munkafolyamatok követése, specifikálása, a támogató folyamatok létrehozásának koordinálása;
- kamara- és szervezetközi együttműködések koordinációja;
- interoperabilitással, kamarai nyilvántartásokkal, adatkapcsolatokkal, adatátadásokkal kapcsolatos projektek követése, a törvényi kötelezettségek teljesítésének folyamati támogatása;
- JogTudor projektek vezetése;
- oktatás, ügyvédiskola, ügyvédakadémia folyamati szabályozásának eseti igény szerinti támogatása, fejlesztési koncepciók készítése, megvalósításának koordinációja;
- az ügyvédi adminisztratív tehercsökkentési projektfeladatok, ezekkel összefüggő informatikai fejlesztések támogatása;
- a kamara normál működéséhez kapcsolódó bizonyos eseti feladatokban, kampányokban való aktív részvétel (kamarai választásokban való részvétel, egyes rendezvényekben való közreműködés) eseti felkérés alapján;
- marketing, kommunikáció, honlap, hírlevél menedzselése, együttműködés a Pesti Ügyvéd szerkesztőségével;
- támogatja a kamara egyes rendezvényeit (közgyűlések, konferenciák, kulturális, vagy más rendezvények);
- a könyvtár vezetése, olvasószolgálat, irodalomkutatás szolgáltatása, múzeális állomány gondozása, feltárása, a Kamara anyagaiból időszakos kiállítások és bemutatók összeállítása;
- az irattár gondozása, eseti igények alapján történő feltárása.
Projektek az elmúlt időszakban
A két szakmai területet együttesen érintő feladatok szervezeti és szervezési szempontok szerint három csoportba sorolhatók:
- az elnökség döntései nyomán tanácsadókhoz kiszervezett projektekben való részvétel (pl. Arhitel, Depositiv, honlap-átalakítás);
- a korában kiszervezett feladat teljes körű átvétele (e-Lexiosz kamarai nyilvántartó és ügyviteli szoftver fejlesztése, gondozása és támogatása);
- végig belső erőforrással végzett projektek, fejlesztések (pl. JogTudor, ügyvédi irodák számviteli beszámolók benyújtása);
Mindhárom típusra jellemző, hogy hogy a feladatvégzés során folyamatosan konzultálni kell a Kamara által megbízott tanácsadókkal, elsősorban minőségbiztosítási és folyamatszervezési szakemberekkel (BBKK Kft., Szűts Veronika, Opennetworks Kft.), illetve a többi kamarai munkaterület vezetőivel, tisztségviselőkkel.
A terület számtalan olyan feladattal, igénnyel találkozik, amelyekből a teljes hazai ügyvédség javát szolgáló, általános érvényű tapasztalatokat lehet levonni. Ezt egészítették ki azok a szolgáltatások, amelyek a BÜK számára árbevételt hoztak (JogTudor Plusz Kft-n keresztül történő Jogtudor értékesítés nem budapesti ügyvédeknek);
Különösen sok tapasztalattal járt a 2015-ös két új alkalmazás, az ügyvédi irodák számviteli beszámolók benyújtása és a MÜK által kifejlesztett letétbejelentési rendszer).
Az alábbiakban először az egyes projekteket mutatjuk be, majd ezek időrendiségét.
-
JogTudor
A JogTudor szolgáltatással tagságunkat 2013 és 2015 között 3 kampányban értük el Elsőként 2013 tavaszán/nyarán indítottuk el Budapesten és országosan (utóbbit a JogTudorPlusz Ügyvédi Szolgáltató Kft végezte), majd 2014 nyarán indult a következő kampány (szintén helyi és országos szinten), majd 2015 nyarán a harmadik kampány, de már csak Budapesten. A szolgáltatás keretében két szolgáltató csomagját lehetett igénybe venni, illetve megvásárolni, Budapesten pedig több körben papír alapú és elektronikus könyveket is át lehetett venni.
A projekttel kapcsolatos IT-feladatok:
- Regisztrációs felületek kialakítása: jogosultságok beállítása, autentikációs rendszerrel való összekötés, a szolgáltatók részére automatikus adatátadási csatornák létrehozása és karbantartása
- Kampány-felület kialakítása: a JogTudor adatbázis-szolgáltatásokon kívül elérhető egyéb tartalmakra történő regisztrációs lehetőség
- Adminisztrációs felület: a rögzített választások lekérdezési lehetősége, személyes átvétel estén az ehhez szükséges folyamat fejlesztése (meghatalmazás és átadás rögzítése)
- Országos terjesztéssel kapcsolatos felület: tájékoztató és regisztrációs felület, automatikus adatátadás az ügyintézők és a szolgáltatók részére
A projekttel kapcsolatos támogatási feladatok:
- Tájékoztatás az elérhető szolgáltatásokról, kiadványokról (telefonon, emailben és a honlapokon)
- Helpdesk a regisztrációs/bejelentkezési/választási folyamathoz (emailben és telefonon)
- Adattisztítási folyamatok indítása a jelzett hibák alapján (személyes adatok, kapcsolattartási adatok)
A JogTudorról és annak kronológájáról bővebben a JogTudor kronológia oldalon lehet olvasni.
-
e-Lexiosz.HU
A 2011 szeptemberi országos ügyvédvezetői értekezleten lezajlódott szakmai vitát követően a kamara főtitkárának kezdeményezésére és irányításával 2011 novemberében mutattuk be a budapesti nyilvántartási rendszer bemutatására a többi területi kamara ügyintézőinek és felelős vezető tisztségviselőinek.
Ennek a találkozónak a nyomán született meg az a BÜK elnöksége és közgyűlései támogatott koncepció, hogy jöjjön létre egy olyan egységes adatkezelési rendszer, amely garantálja a kamarák közti folyamatok és adatcserék biztonságát, ezen felül pedig a területi kamarák és a MÜK közti folyamatokat is jóval olcsóbbá és hatékonyabbá teheti. E koncepciókba bevontuk a Magyar Ügyvédi Kamarát. 2013 nyarán – fél éves előkészítés után – készült el az a nyilvántartási tesztrendszer, amely a Budapesten bevezetett nyilvántartási rendszerrel kapcsolatosan megszerzett tapasztalatokat is hasznosította már. A rendszer célja olyan visszterhes informatikai szolgáltatás nyújtása volt más kamaráknak, amely az egységes országos területi kamarai nyilvántartások kialakulásához vezet. A rendszert a területi kamarák fele kezdte el aktívan tesztelni, a kapott felhatalmazások alapján, a MÜK-kel és alvállalkozójával, a Keyserve-vel szorosan együttműködve feltöltöttük, és kitisztítottuk a teljes országos ügyvédi adatbázist. A rendszer szolgálta ki a JogTudor vidéki értékesítését 2015. június 30-ig, melynek árbevétele biztosította a rendszer fenntartását. A további fenntartásról és továbbfejlesztésről a Magyar Ügyvédi Kamara informatikai stratégiájának függvényében kerülhet sor.
A projekttel kapcsolatos IT-feladatok:
- A budapesti rendszer alapján által elkészített rendszer finomhangolása, felületének fejlesztése a visszajelzések alapján (előtanulmányként a budapesti rendszer fejlesztéséhez)
- Adatbázis tisztítása
- Egységes országos autentikációs rendszer megvalósíthatóságának tanulmányozása
- Kisebb funkciók és adatmezők lefejlesztése a törvényi megfelelőség érdekében (pl. KASZ)
A projekttel kapcsolatos támogatási feladatok:
- Kamarai ügyintézők oktatása, folyamatos tájékoztatása
- Felhasználói kézikönyv készítése és közreadása, frissítése
- Visszajelzések kezelése, azok alapján a javítások előkészítése
- Folyamatos kapcsolattartás és egyeztetés a Keyserve Kft.-vel és a MÜK-kel
-
e-Lexiosz
Legfontosabb feladatuk a BÜK által használt nyilvántartási és ügyintézési rendszer karbantartása és fejlesztése.
Feladatainkat alább részletezzük:
- Admin backend
- IT-feladatok: felhasználói visszajelzések alapján megjelenítési és folyamati módosítások végrehajtása
- Támogatási feladatok: az új elemekkel és folyamatokkal kapcsolatos betanítás és helpdesk nyújtása
- Pénzügyi rendszer
- IT-feladatok: könyvelési hibák korrigálása, előírások készítése, korrekciója, törlése
- Támogatási feladatok: számítógép-kezelési segédlet (Office, nyomtatók), jelzett problémák okainak felkutatása, megoldási javaslat készítése, megoldási folyamat követése, kapcsolattartás harmadik féllel (banki rendszer, auditor, tanácsadó), nyilvántartottak észrevételeinek és panaszainak kezelése és követése (telefon, email)
- Tagnyilvántartás
- IT-feladatok: törvényi előírások követése, ennek érdekében a szükséges adatmezők és folyamatok fejlesztése, javítása, átfogó javítási koncepció készítése
- Támogatási feladatok: törvényi előírások változásának követése, ennek alapján specifikációk készítése, ügyintézői/kamarai igények követése, egyeztetése, kapcsolattartás az ügyintézőkkel, kapcsolattartás harmadik féllel (auditor, ÁNY, Microsec, NetLoc, MÜK, Keyserve, Opennetworks)
- Fegyelmi – végrehajtás
- IT-feladatok: folyamatok és felületek fejlesztése, pénzügyi rendszer illesztése a fegyelmi folyamatokhoz
- Támogatási feladatok: specifikáció készítése az egyeztetésen kapott szempontok alapján, 2015.03-tól a teljes folyamat adminisztrációja
- Irodák számviteli beszámolóinak benyújtása – a szolgáltatásról bővebben az erről szóló tájékoztató oldalokon lehet olvasni
- IT-feladatok: beszámoló folyamat specifikálása és fejlesztése, autentikációs rendszer illesztése, regisztrációs és meghatalmazási felület és folyamat fejlesztése, kapcsolat kiépítése a Hivatali Kapuval, a beszámolók feldolgozását végző mechanizumusok fejlesztése, közzétételi folyamat és felület fejlesztése
- Támogatási feladatok: megoldási lehetősége kidolgozása a beszámolók feldolgozására, specifikáció készítése, döntéshozáshoz előkészítő anyagok készítése, beszámolóhoz szükséges űrlapok elkészítése, kapcsolattartás az IM Cégszolgálattal, az Elektronikus Kormányzatközponttal, a NAV-val, kapcsolattartás és helpdesk nyújtása könyvelőknek, irodai adminisztrátoroknak és irodavezetőknek
- Ügyvédi igazolvány
- IT-feladatok: az igazolványszámok automatikus beolvasása és feldolgozása az ÁNY Nyrt. által szolgáltatott fájlokból, az elektronikus igénylés és automatikus visszavonás lehetőségeinek felmérése, specifikálása
- Támogatási feladatok: kapcsolattartás az ÁNY-nyel, MÜK-kel, ügyintézői igények felmérése, az elektronikus igénylés és automatikus visszavonás lehetőségeinek felmérése, specifikálása
- Tanúsítványok
- IT-feladatok: tanúsítvány-adatok automatikus beolvasása és feldolgozása a Microsec és NetLock által szolgáltatott fájlokból
- Támogatási feladatok: kapcsolattartás a NetLockkal és a Microseccel, helpdesk nyújtása ügyvédek részére
- Központi nyilvántartás (MÜK, Keyserve, OÜNY, KASZ)
- IT-feladatok: adatcsere-protokoll kialakítása és üzemeltetése a másik fél felé, a szolgáltatott adatok hitelességének és biztonságának biztosítása
- Támogatási feladatok: kapcsolattartás az adott féllel, közös munkával specifikációk létrehozása
- Regisztrációs felületek (közgyűlés/választás, konferenciák)
- IT-feladatok: illesztés az autentikációs rendszerhez, regisztrációs felület kialakítása
- Támogatási feladatok: adminisztrátorok betanítása, események adminisztrációja, ügyvédek részére helpdesk nyújtása
- Törvényszéki adatkapcsolat
- IT-feladatok: adatkapcsolat kiépítése a Fővárosi Törvényszék felé
- Támogatási feladatok: specifikáció egyeztetése, kapcsolattartás a Fővárosi Törvényszékkel, ügyvédek részére helpdesk nyújtása
- Admin backend
Időrendi áttekintés
- 2013.10 – 2014.01 – e-Lexiosz.HU adattisztítás, normalizálása, egységes ügyvédi nyilvántartás koncepciójának elkészítése
- 2014.01 – Arhitel (autentikációs rendszer, rendszerek szinkronizációjának tervezése)
- 2014.01 – 2014.06 – e-Lexiosz.HU támogatás, hibajavítás, felület fejlesztése
- 2014.02 – közgyűlési részvétel felület fejlesztése, oktatása
- 2014.02 – 2014.03 – adatcsere-protokoll átalakítása (MÜK, Keyserve)
- 2014.04 – végrehajtás felület (specifikáció készítése, egyeztetés, folyamatok és felület elkészítése, tesztelése – hiányos input miatt felfüggesztett, majd magasabb prioritású feladatok miatt jegelt projekt)
- 2014.05 – PTK továbbképzés regisztráció
- 2014.05 – 2014.05 – jogtudorplusz.hu regisztrációs felület és backend fejlesztése, támogatása
- 2014.06 – JogTudor meghosszabítás, kampány-modul átalakítása elektronikus meghatalmazások rögzítéséhez, kiadványok kiosztásának automatizálása (tervezet)
- 2014.08 – 2014.12 – adattisztítás, pénzügy, pénzszám interfész
- 2014.09 – kamarai események (konferenciák, továbbképzések) regisztrációs felület
- 2014.10 – 2014.11 – informatikai stratégia
- 2014.10 – 2015.02 – számviteli beszámoló előkészítés (egyeztetés az IM Cégszolgálattal, forgatókönyvek kikdolgozása, specifikáció készítése)
- 2014.11 – 2014.12 – törvényszéki iratbetekintési rendszerhez adatszolgáltatás kialakítása
- 2015.01 – 2015.04 – nyilvántartotti ügyintézési felület átalakítás
- 2015.01 – adószám-adatbázis tisztítása
- 2015.02 – kiosztott KASZ-ok rögzítése
- 2015.03 – 2015.05 – számviteli beszámoló fejlesztés (kapcsolat kiépítése a Hivatali Kapuval, űrlapok elkészítése, tesztelése, űrlapok feldolgozása)
- 2015.04 – igazolványok visszavonásának publikálását támogató felület a honlapon
- 2015.05 – számviteli beszámolók támogatás (telefonos ügyfélszolgálat, ügyintézői felület oktatása)
- 2015.03 -> IT szolgáltató váltás előkészítése
- 2015.04 -> ügyintézői felület átalakításai
- 2015.05 -> felvételi folyamat IT támogatásának felülvizsgálata
- 2015.06 -> ügyvédiskolai / ügyvédakadémiai jelentkezési felület